Bij leerstoornissen wordt een onderscheid gemaakt tussen moeilijkheden met rekenen en moeilijkheden met lezen/spelling.
Moeilijkheden met rekenen
Opvallende en blijvende moeilijkheden met rekenen op vlak van:
automatiseren en/of;
vaardigheden en technieken en/of;
visuo-spatiële deeltaken van het rekenen.
Moeilijkheden met lezen/spelling
Opvallende en blijvende moeilijkheden met lezen en/of spelling. Dit uit zich vaak in het verwisselen van letters, spiegelingen (b-d, ie-ei...), trage vooruitgang...
Stoornis?
We spreken van een leerstoornis (dyscalculie of dyslexie/dysorthografie) wanneer aan 3 voorwaarden voldaan is:
Ernstcriterium
Er is een ernstige achterstand op een voor Vlaanderen gevalideerde lees-, spelling- of rekentest.
Exclusiecriterium
Er liggen geen andere oorzaken aan de basis van de leerproblemen (bv. verminderd gehoor, lager ontwikkelingsniveau).
Hardnekkigheidscriterium
Er werd intensieve begeleiding geboden gedurende minstens 6 maanden, zonder een duidelijke verbetering in de testresultaten.
We spreken van een taalontwikkelingsstoornis, of kort: TOS, als kinderen moeilijkheden ervaren bij het spreken en/of begrijpen van taal.
Volgende signalen kunnen wijzen op een TOS:
Spreken in korte, onlogische zinnen;
Slecht verstaanbaar zijn;
Weinig praten, eerder stil zijn;
Moeite met concentratie;
Moeite met het begrijpen van anderen;
Lijken soms niet te luisteren.
Oromyofunctionele therapie wordt ook wel sliktherapie genoemd. Kinderen met een foutief slikpatroon persen tijdens het slikken de tong tegen de voorste tanden. Dit heeft een nefaste invloed op de stand van de tanden en kan voor blijvende orthodontische problemen zorgen.
Binnen de logopedische therapie wordt de correcte slikact aangeleerd. Dit gaat vaak gepaard met een (lichte) articulatiestoornis. Deze wordt ook aangepakt tijdens de logopedische sessies.
Om de OMFT-problematiek zo goed mogelijk te kunnen begeleiden volgde ik (Suzan) op 13 en 14 april 2022 de cursus OMFT bij Peter Helderop.
Sommige kinderen en/of (jong)volwassenen hebben moeite met het correct uitspreken van bepaalde klanken.
De meest bekende articulatiestoornissen zijn het niet kunnen uitspreken van de /r/ en 'lispelen'. Lispelen noemen we ook wel interdentaliteit. Het betekent dat klanken zoals de n, l, t, d, s en z tegen of tussen de voorste tanden uitgesproken worden.
"Leren typen in een handomdraai."
Typ 10 is een speelse methode om in 10 lessen alle toetsen op het toetsenbord aan te leren. De typlessen worden gegeven aan kinderen vanaf 10 jaar in groepjes van ongeveer 4 leerlingen. De methode is ook geschikt voor kinderen met leer- en ontwikkelingsproblemen.
Op de online oefenmodule kunnen kinderen zelf oefenen. De bekers en diamanten die ze kunnen verdienen zorgen voor een extra grote motivatie.